its about drawing, tazkirah n myself...

Tuesday, April 13, 2010

anugerah lautan daripada Tuhan Yang Maha Kaya...

Tiga (3) perkara besar yang Allah SWT maksudkan mengenai lautan untuk kepentingan manusia.

Pertama: Allah SWT menganugerahkan hidupan laut terutama ikan yang dijadikan makanan untuk manusia. Nikmat makanan ini tidak akan putus selamanya dan mencukupi walaupun manusia tidak perlu menternak ikan di laut.

Kedua: Allah SWT menganugerahkan perhiasan dari dalam lautan di mana bukan semata-mata perhiasan batu mutiara yang diperolehi itu tetapi banyak lagi kepentingan dan manfaat lautan yang boleh dikeluarkan seperti bahan galian, minyak, logam, karang-karangan selain keindahan dalam lautan itu sendiri masih banyak belum diterokai. (Penulis pernah mengikuti trip scuba diving ke beberapa tempat terumbu dan pulau dalam negara. Keindahan di dalam laut dan kehidupannya sangat mengasyikkan).

Ketiga: Allah SWT menganugerahkan permukaan lautan itu sendiri sebagai jalan perhubungan dan perdagangan bagi kepentingan manusia. Kapal-kapal besar yang kulitnya diperbuat dari pelbagai bahan terutama besi atau keluli tidak pula tenggelam dan elok belayar menuju ke destinasinya.

Sesungguhnya, Allah SWT menciptakan lautan untuk manfaat manusia sebagai pembekal makanan, perhiasan dan jalan perhubungan sebagaimana lautan itu tunduk di bawah kuasa Tuhan Yang Maha Menguasai. Manusia juga perlu bersyukur atas limpahan kurnia ini dan wajib patuh dan tunduk menyembah Allah SWT Yang Maha Esa sepertimana ketundukan lautan ke atas perintah Tuhan RabbulAlamin.

No comments:

Post a Comment